Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ           
Από 8-12 Φεβρουαρίου στην Καρδίτσα
2.500 ΧΟΡΩΔΟΙ-3.500 ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ
ΣΤΗΝ 4η  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ
ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
                                                                                                                        


                              
     Πάνω από 2.500 Χορωδοί θα επισκεφθούν την Καρδίτσας και την ευρύτερη περιοχή από 8-12 Φεβρουαρίου 2012 για να λάβουν μέρος στη μεγαλύτερη Φεστιβαλική Εκδήλωση που γίνεται στην Ελλάδα, την 4η Πανελλήνια Συνάντηση Σχολικών Χορωδιών, που διοργανώνει η Διεύθυνση Περιφερειακής
Εκπαίδευσης Θεσσαλίας σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Χορωδιών και Διευθυντών Χορωδίας τη και υλοποιείται στα πλαίσια του 30ου Διεθνούς  Χορωδιακού Φεστιβάλ Καρδίτσας.
    Πενήντα δύο ( 52) Σχολικές Χορωδίες από Ελλάδα και εξωτερικό θα έλθουν στην Καρδίτσα για ένα μεγάλο πολιτιστικό γεγονός που αγγίζει την Εκπαίδευση.
   Αξιόλογες και Ποιοτικές Σχολικές Χορωδίες αυστηρά επιλεγμένες από  Πειραιά, Πτολεμαΐδα, Kατερίνη, Λαμία, Ηράκλειο, Ρόδο, Ζάκυνθο, Καλαμαριά, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Περιστέρι, Κόρινθο, Ίο, Λεμεσό Κύπρου, Αμοργό, Καλαμάτα, Καλαμπάκα, Πειραιά, Βόλο, Δράμα, Αγρίνιο, Κομοτηνή, Γιαννιτσά, Βάγια Θηβών, Λάρισα, Σίνδο Θεσσαλονίκης, Τρίκαλα, Σκάλα Λακωνίας, Φλώρινα, Δράμα, Καρδίτσα, Άνδρο, Μουζάκι, Κρυονέρι Αττικής κλπ έχουν δηλώσει συμμετοχή στην 4η Πανελλήνια Συνάντηση Σχολικών Χορωδιών , που γίνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
    Συγκεκριμένα, η 4η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ,  θα πραγματοποιηθεί στις 8,9,10,11 και 12 Φεβρουαρίου 2012 στην πόλη της Καρδίτσας στο Αμφιθέατρο των ΤΕΙ Καρδίτσας (Ξύλου και Επίπλου).
      Παράλληλες εκδηλώσεις θα γίνουν στην  Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας, στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Κων/νου κλπ.
Πρόκειται για ένα μοναδικό θεσμό με τον οποίο γίνεται ουσιαστική αισθητική παρέμβαση στην ουσία της Καλλιτεχνικής Αγωγής και Παιδείας.
     Για τέταρτη φορά πραγματοποιείται ένας Χορωδιακός Θεσμός που αφορά όλες τις σχολικές Χορωδίες (παιδικές-νεανικές) και βοηθά στην ανάπτυξη της μουσικής και Χορωδιακής εκπαίδευσης του τόπου μας. Πρόκειται για μια Χορωδιακή Πανδαισία από σχολικές χορωδίες της Ελλάδος καθώς και την συμμετοχή εκλεκτών ξένων χορωδιών.
    Στην 4η Συνάντηση Σχολικών Χορωδιών λαμβάνουν μέρος σχολικές χορωδίες (παιδικές-νεανικές-μεικτές) από σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
    Η εκδήλωση πραγματοποιείται στα πλαίσια του 30ου  Διεθνούς Χορωδιακού Φεστιβάλ Καρδίτσας, που αποτελεί κορυφαίο μουσικό και πολιτιστικό θεσμό του Νομού Καρδίτσας και τελεί υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Πανεπιστημιακού Καθηγητή  Νίκου Ευθυμιάδη.
    Oι Σχολικές Χορωδίες θα προσφέρουν μια άκρως ποιοτική χορωδιακή συνάντηση, ζωντανεύοντας παράλληλα τουριστικά και οικονομικά την περιοχή της Καρδίτσας σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής ύφεσης.
    Το πρόγραμμα είναι διαρκείας 10-20 λεπτών για κάθε Χορωδία.
    Είναι δε γνωστό ότι ο κορυφαίος Ελβετός παιδαγωγός Πεσταλότζι θεωρεί  την χορωδία ως το αναντικατάστατο μέσο για την ηθική διαπαιδαγώγηση των νέων διαμέσου της σχολικής εκπαίδευσης.
    Πρόκειται για την 4η Πανελλήνια Συνάντηση Σχολικών Χορωδιών που αποτελεί και το βήμα παρουσίασης της σημαντικής δουλειάς που επιτελούν αξιόλογοι  καθηγητές Μουσικής στα σχολεία.
    Στόχος της διοργάνωσης  είναι η καλλιέργεια της Χορωδιακής Τέχνης ως δημιούργημα του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού, η φωνητική εξάσκηση των μαθητών και η ενθάρρυνση των σχολικών μονάδων στη δημιουργία αξιόλογων Χορωδιών, οι οποίες μπορούν  να εκπροσωπούν την Ελλάδα σε Διεθνή Φεστιβάλ, Διαγωνισμούς και Συναντήσεις Χορωδιών. Παράλληλα, αναδεικνύεται το τεράστιο εκπαιδευτικό έργο του εξειδικευμένου Καθηγητή Μουσικής της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διαμέσου του Χορωδιακού εργαλείου.
    Ασφαλώς και πρόκειται για κάτι πρωτότυπο, μοναδικό, πολύ όμορφο με Καλλιτεχνική, Ψυχαγωγική και Επιμορφωτική χροιά με πρωταγωνιστές, μαθητές των Δημοτικών και των Γυμνασίων όλης της  χώρας και του εξωτερικού.
    Το Διεθνές Φεστιβάλ Καρδίτσας αναλαμβάνει να προωθήσει τις καλύτερες σχολικές χορωδίες (εφ’ όσον το επιθυμούν) να εμφανιστούν σε σημαντικές συναυλίες και Φεστιβάλ του εξωτερικού.
    Θα υπάρξει και άτυπη Διεθνής Κριτική Επιτροπή, η οποία θα επιλέξει τις καλύτερες σχολικές Χορωδίες. Οι χορωδίες είναι υποχρεωμένες να ερμηνεύσουν εκτός των άλλων και έργα Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής (Μονοφωνικά) καθώς και Πολυφωνικά έργα της Αναγέννησης.
   Την εκδήλωση θα παρουσιάσει ο Αλέξης Κωστάλας.

4η Πανελλήνια Συνάντηση Σχολικών Χορωδιών και Γυμνάσιο Βαγίων

Το Γυμνάσιο μας έγινε αποδεκτό να συμμετάσχει στην 4η Πανελλήνια Συνάντηση Χορωδιών που θα διεξαχθεί στην Καρδίτσα στις 6-9 Φεβρουαρίου 2012, μια εκδήλωση με πανελλήνια σημασία. Στην εκδήλωση αυτή λαμβάνουν μέρος σχολικές χορωδίες (παιδικές-νεανικές-μεικτές) από σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας. Μάλιστα, θα υπάρχει και άτυπη Διεθνής Κριτική Επιτροπή, η οποία θα επιβραβεύσει τις καλύτερες σχολικές Χορωδίες με την ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε Διεθνή Φεστιβάλ του εξωτερικού.
Στην συνάντηση η κάθε χορωδία θα καλύψει ένα πρόγραμμα από 10-20 λεπτά ελεύθερης επιλογής, κατά προτίμηση δίφωνα ή τρίφωνα τραγούδια με ή χωρίς οργανική συνοδεία.
Στόχος της εκδήλωσης είναι η καλλιέργεια της Χορωδιακής Τέχνης ως δημιούργημα του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού, η φωνητική εξάσκηση των μαθητών και η ενθάρρυνση των σχολικών μονάδων στη δημιουργία αξιόλογων Χορωδιών οι οποίες μπορούν να εκπροσωπούν την Ελλάδα σε Διεθνή Φεστιβάλ.  
            Και δεν είναι μόνο το αδιαφιλονίκητο γεγονός ότι τέτοιες συναντήσεις προάγουν  συνολικά την εκπαιδευτική διαδικασία, -κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν η μουσική είναι μηχανισμός ακόμα και ηθικής διαπαιδαγώγησης-, ότι  το πολιτιστικό επίπεδο και το καλλιτεχνική αίσθημα των μαθητών, αλλά συμβάλλουν πολύ ευρύτερα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της κοινωνίας που περιβάλλει το κάθε σχολείο.
            Η πιο άμεση απόδειξη των παραπάνω είναι τα ίδια τα έργα που επέλεξε ο υπεύθυνος της σχολικής χορωδίας κύριος Παναγιώτης Ντούλιος να περιλάβει στο ρεπερτόριο της χορωδίας για το διαγωνισμό (που μάθαμε ότι εντυπωσίασαν και τους διοργανωτές του ).
Πρόκειται για τα:
1.    «Sweet Kate» του Robert Johnes, ένα πολυφωνικό μαδριγάλι της βικτωριανής Αγγλίας (1570 περίπου)
2.    «Δέδυκεν μεν α Σελάνα», Σαπφώ, που συνέθεσε ο μεγάλος μαέστρος Αλέκος. Ξένος
3.    «A la Claire Fontaine», παιδικό γαλλικό τραγούδι-διασκευή
4.    «Los quartos muleros», ισπανικός ύμνος σε δύο φωνές
5.     «Η Λατέρνα», Αργύρης Κουνάδης
«Σκουλουκούιν», Κυπριακό
           Πρόκειται για έργα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις μιας χορωδίας ιδιαιτέρως σύνθετα και πρωτότυπα, στην δυσκολία των οποίων ευελπιστούμε ότι θα ανταποκριθούν οι μαθητές μας.

Πληροφορίες για τη Χορωδία
Η μεικτή χορωδία του Γυμνασίου Βαγίων οργανώνεται και λειτουργεί κάθε χρόνο στα πλαίσια των μαθημάτων μουσικής και χορωδίας και διοργανώνει μουσικές –κοινωνικές εκδηλώσεις με σκοπό την προβολή της σχολικής μουσικής και την επικοινωνία με την ευρύτερη κοινότητα του σχολείου. Αποτελείται από επιλεγμένες φωνές, σχηματικά: Soprani-Alti-Barytoni, και τραγουδάει  συνήθως με συνοδεία πιάνου έντεχνο ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο.  Διαθέτει αίθουσα μουσικής με πιάνο και άλλα κρουστά όργανα, ιδιοκατασκευές του τμήματος μουσικής του σχολείου.
Η σύνθεση της:( με την οποία θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό) αποτελείται από 25 μαθητές και συνίσταται σε τρεις φωνές: Soprano (κορίτσια), Mezzo (κορίτσια) και Barytono (αγόρια).
Η επιλογή των κομματιών: έγινε από όλο το εύρος της φωνητικής μουσικής. Φαίνονται ετερόκλητα αλλά συνέχονται από….
Η αισθητική προσέγγιση: η προσαρμογή –διασκευή για τις δυνατότητες μιας εφηβικής χορωδίας, ο τρόπος λειτουργίας των φωνών, η πιανιστική συνοδεία είναι αυθεντικές προσεγγίσεις του υπευθύνου της χορωδίας κ. Π. Ντούλιου. 

Ενημερωτικό Σημείωμα  του καθηγητή μουσικής και υπεύθυνου της χορωδίας Π. Ντούλιου
         «Η φωνή του ανθρώπου είναι φυσικό μουσικό όργανο και σε αντιδιαστολή με τα τεχνητά μουσικά όργανα είναι αυτόματα αναγνωρίσιμη από το ανθρώπινο αυτί ως οικεία μουσική ανθρώπινη έκφραση. Άλλωστε, με τη φωνή λέμε ένα τραγούδι όπου ο στίχος (ο λόγος) δένεται με τις νότες και μας δίνει μια μελωδία που «μιλάει», δηλαδή ένα τραγούδι που εκτός από μουσική είναι και μια ιστορία.
          Για το πώς ένα τραγούδι, μια μελωδία συνοδεύει της ζωή μας, πως σφραγίζει τα γεγονότα του βίου μας, πως μας δίνει ανάσες ζωής σαν μια ρωγμή στο σκληρό μανδύα της ζωής, έχουν μιλήσει πολλοί, αλλεπάλληλες φορές.
         Η φωνή από μόνης της είναι ένα μελωδικό μουσικό όργανο με μεγάλη ευαισθησία και με ικανότητα εκφοράς του λόγου.
Στο συνδυασμό πολλών φωνών έχουμε ένα σύνολο που λέγεται χορωδία και είναι το πληρέστερο μουσικό όργανο από την άποψη ότι λειτουργεί όχι μόνο μελωδικά αλλά και αρμονικά σε κάθετες σχέσεις των φωνών αλλά και σε πολυφωνική κίνηση με θαυμάσια αποτελέσματα.
        Η σχετικά μεγάλη μου εμπειρία ως καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση και ως οργανωτής μουσικών συνόλων δεν μου αφήνει καμιά αμφιβολία ότι η σωστή λειτουργία και η αυστηρή καλλιέργεια της μουσικής παρόρμησης των μαθητών είναι πρωταρχικό στοιχείο στη σχολική ζωή και αναβαθμίζει την ψυχολογία, το ηθικό και το γενικό επίπεδο του σχολείου, πέρα από τη μακροπρόθεσμη επίδραση στην προσωπικότητα των μαθητών. Οι μουσικές μου σπουδές (θεωρητικά-πιάνο-λυρικό τραγούδι) και η εμπειρία μου σαν μαέστρος χορωδιών ενηλίκων μου επέβαλαν όταν βρέθηκα σε σχολικό περιβάλλον από την αρχή να επανακαθορίσω-ανακαλύψω τη μουσική σχέση με τις φωνές των μαθητών.
       Εννοείται ότι η συστημική αντίληψη για την οποία η τέχνη γενικά είναι «της πλάκας» καθώς και η περιρρέουσα λαϊκιστική, μουσικο-τραγουδιστική αισθητική είναι πάντα παρούσες, απλά μερικές φορές κάνουν λίγο χώρο να περάσει και κάτι άλλο περισσότερο ποιοτικό».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου